Kim jest Coach?
Coach Rzeszów
Coach to specjalista, który pracuje metodami pozwalającymi Klientowi w sposób efektywny wytyczyć i osiągnąć ważne cele, podnieść satysfakcję z życia zawodowego i prywatnego, stać się bardziej świadomym liderem, managerem, czy rodzicem. W procesie coachingowym Klient w pełni wykorzystuje swój potencjał, kompetencje i umiejętności. Identyfikuje także trudności oraz przygotowuje się do ich pokonania. Taki proces przekłada się na wzrost motywacji Klienta i większą determinację w działaniu.
Z formalnego punktu widzenia wykonywanie zawodu coacha nie wymaga posiadania żadnych uprawnień. Taka sytuacja powoduje, że na rynku funkcjonują profesjonalni coachowie i ci, którzy siebie coachami nazywają. Coach to nie mówca motywacyjny, trener osobisty, czy mentor. International Coach Federation definiuje coacha jako specjalistę, który towarzyszy klientowi w kreatywnym procesie, który skłania do myślenia i inspiruje do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału.
Mój warsztat pracy jako coacha zdobyłam kształcąc się w Szkole Coachów Akademii SET. Program szkoły jest akredytowany przez International Coach Federation (w ramach ścieżki ACSTH) oraz zgodny ze standardami Izby Coachingu. Dodatkowo na podstawie superwizji swojej pracy z Klientami, uzyskałam potwierdzenie swoich kompetencji w formie akredytacji CCA.
Kiedy warto skorzystać z coachingu?
Coach Rzeszów
Coaching jest formą pracy rozwojowej, dlatego zalecany jest dla osób, które chcą w sposób świadomy kształtować swoją sytuację życiową. Zarówno tę zawodową – wtedy mówimy o coachingu biznesowym (business coaching) lub w odniesieniu do różnych aspektów życia prywatnego – wtedy zastosowanie ma coaching życiowy (life coaching).
W pracy coachingowej koncentrujemy się na celu klienta i drodze, która do niego prowadzi (ukierunkowanie na przyszłość). Jest to nieco odmienne podejście w stosunku do poradnictwa psychologicznego, gdzie rozpoczynamy proces leczenia od rozeznania źródła problemu, czy zgłaszanej trudności (ukierunkowanie na przeszłość).
Pracę coachingową można rozpocząć nie tylko w momencie, kiedy Klient wie dokładnie jakiej zmiany chce. Może się też zdarzyć, że Klient rozważa pewne opcje, stoi przed decyzją i to staje się tematem sesji coachingowych. Bywa też tak, że Klient czuje, że jego życie nie przynosi mu satysfakcji, nie zmierza w kierunku dającym spełnienie, ale w zasadzie sam nie jest w stanie stwierdzić jaki kierunek to ten odpowiedni. To również są tematy, z którymi często spotykamy się w trakcie sesji coachingowych. Wtedy celem naszej wspólnej pracy jest przede wszystkim doprowadzenie do sytuacji, kiedy Klient wie czego chce, wie jak tego dokonać i mam motywację do działania.
Przykładowe tematy procesów coachingowych:
Biznesowych:
- Zwiększenie efektywności w osiąganiu celów własnych, zespołu i organizacji
- Zwiększenie kreatywności - poprzez poszerzenie perspektywy, a dzięki temu dostrzeżenie nowych możliwości i rozwiązań
- Uświadomienie sobie swojego potencjału i mocnych stron oraz nabycie umiejętności korzystania z nich
- Rozwój konkretnych kompetencji przywódczych, menedżerskich, komunikacyjnych
- Podniesienie i utrzymanie motywacji i zaangażowania w pełnionych przez siebie rolach biznesowych i zawodowych
- Kształtowanie umiejętności wywierania wpływu
- Wsparcie procesu podejmowania decyzji
- Określenie optymalnej ścieżki zawodowej, rozwoju kariery
- Wdrażanie coachingowego stylu zarządzania
- Kształtowanie empatycznej postawy, rozwój inteligencji emocjonalnej i społecznej
- Przygotowanie do nowej roli zawodowej
- Budowanie strategii radzenia sobie z presją czasu i wymagań i umiejętności osiągania równowagi
Życiowych:
- Osiągnięcie wewnętrznej harmonii, w sytuacji, kiedy Klient czuje, że coś blokuje jego rozwój osobisty
- Poszerzenie samoświadomości, poznanie siebie, swoich wartości
- Zbudowanie poczucia wartości, które umożliwia realizację celów i marzeń
- Zbudowanie asertywnej postawy
- Umiejętność podejmowania decyzji w zgodzie ze sobą
- Nabycie umiejętności budowania trwałych i bliskich relacji
- Zbudowanie strategii radzenia sobie w sytuacji trudnej np. kryzys w związku
- Zbudowanie strategii skutecznej komunikacji np. z dziećmi, w rodzinie
- Zbudowanie strategii radzenia sobie ze stresem i osiągnięcia równowagi
- Uzyskanie poczucia spełnienia życiowego i spokoju
- Przygotowanie do nowej roli życiowej
- Kształtowanie postawy bycia dobrym dla siebie, zdrowego stylu życia
Jakiego rodzaju usługi coachingowe świadczę?
Jak wyglądają sesje coachingowe?
Sesje coachingowe to pewien proces, składający się z kilku spotkań. Na podstawie celu, z którym zgłasza się Klient i stopnia skomplikowania drogi, która do niego prowadzi określamy ilość sesji potrzebnych, aby go zrealizować.
Ilość sesji coachingowych w ramach jednego procesu zazwyczaj waha się w granicach od 3 do 12 sesji. Odbywają się one się ze stałą częstotliwością, jednak nie częściej niż jeden raz w tygodniu i nie rzadziej niż jeden raz na trzy tygodnie. Pomiędzy spotkaniami Klient podejmuje działania i aktywności, które wspólnie ustalamy na zakończenie każdej z sesji coachingowych. Wspomniane zadania nie są obowiązkowe, bo to Klient jest odpowiedzialny za postęp w realizacji celu, także on sam decyduje, czy chce wykonać wspomniane zadania. Pewne jest jednak, że im więcej zaangażowania Klient wkłada w pracę pomiędzy sesjami, tym efektywność całego procesu jest większa.
Rola coacha podczas sesji polega na wsparciu Klienta w odkryciu jego mocnych stron, potencjału, dostrzeżenia w sobie tego, co do tej pory było nieuświadomione. W trakcie sesji pada wiele pytań, stosujemy ćwiczenia i aktywności, które mają za zadanie odblokować potencjał tkwiący w Kliencie. Coach natomiast nie doradza, nie poucza, nie stawia się w roli eksperta – za to inspiruje i wzmacnia Klienta.
Jak pracuję jako coach?
W swojej pracy coachingowej dużą wagę przywiązuję do relacji z Klientem. Tworzę bezpieczną, otwarta i twórczą atmosferę, tak aby Klient miał przestrzeń na odkrywanie siebie. Pracuję nie tylko pytaniami, ale również metaforą, przestrzenią, metodami twórczymi i prowokatywnymi – starając się je dopasować do osobowości i potrzeb Klienta.
Pracując jako coach czerpię wiele z mojej wiedzy i doświadczenia psychologicznego. Pozwalają mi one na lepsze zrozumienie tego czego doświadcza Klient oraz tego co się dzieje w procesie coachingowym i naszej relacji, która swoją dynamikę oddziałuje na proces zmiany u Klienta. Równocześnie doskonale zdaję sobie sprawę z różnić metodologicznych, jakie są pomiędzy pomocą psychologiczną, a coachingiem i stosuję się do nich, zachowując etyczną postawę.
W swojej pracy coachingowej kieruję się Kodeksem Etycznym International Coach Federation, który określa wartości i zasady etyczne, którymi powinni kierować się profesjonalni coachowie.
Jak przygotować się do pierwszej sesji coachingowej?
Przed pierwszą sesją coachingową proszę Klienta, aby zastanowił się nad celem naszej współpracy. Aby określił możliwie konkretnie to co chce osiągnąć, jakiego efektu oczekuje. Celem sesji może być zarówno dokonanie pewnej zmiany, jak również przyglądnięcie się dylematowi, czy zagadnieniu, albo określenie powołania życiowego lub zawodowego. Ważne, aby Klient miał wyobrażenie tego po czym pozna, że uzyskał zamierzony cel. Zdarza się, że Klienci potrzebują wsparcia w klarownym zdefiniowaniu tego pierwszego kroku – wtedy zajmujemy się tym wspólnie podczas pierwszej sesji coachingowej.
Podczas spotkania będziemy również rozmawiać o tym, czego Klient potrzebuje od coacha, jaka atmosfera i sposób pracy najbardziej mu odpowiada. Są Klienci, którzy lepiej pracują z coachem wspierającym, inni wolą styl pracy bardziej stanowczy i egzekwujący. Obydwie możliwości są wartościowe, pod warunkiem, ze wspierają realizację założonego przez Klienta celu.
Bardzo ważna podczas pierwszego spotkania, jak i kolejnych, jest szczerość i otwartość Klienta. Zachęcam do odwagi w mówieniu tego, o czym się pomyślało i co się odczuło. Często ta pierwsza myśl, intuicyjna, pozbawiona intelektualizacji, stanowi wartość przełomową i pozwala Klientowi na zdobycie nowych informacji o sobie i swoich możliwościach.